Header cases
Logo SVS

Schoonmaker in de zorg

SVS is hét opleidingsinstituut voor de schoonmaak. Zo’n 9.000 cursisten kiezen jaarlijks voor SVS. Van basisopleiding tot specialisatie en management. 

Al ruim 13 jaar ontwikkel ik alle leermiddelen van SVS. Eén van die leermiddelen is een blended learning pakket bestaande uit 22 e-learning modules en een werkboek voor de opleiding Schoonmaker in de zorg. 

In de e-learning modules wordt op een aantrekkelijke, praktijkgerichte manier de theorie behandeld die nodig is om het schoonmaken in de gezondheidszorg  op een juiste manier uit te voeren. In het werkboek wordt de theorie beknopt weergegeven. Daarnaast staan er opdrachten in die de deelnemer helpen de transfer van de theorie naar de praktijk te maken.  

E-learning en blended learning

 

 

Logo Vostermans

Academy voor salesforce

Vostermans Ventilation ontwikkelt, produceert en distribueert ventilatoren voor met name de agrarische sector en de industrie.

De salesforce moet voldoende kennis hebben van de techniek om klanten goed te kunnen adviseren.

Vostermans heeft Kita benaderd om mee te denken over het opzetten van een academy voor de salesforce. Doel van die academy was dat de hele salesforce voldoende en de juiste kennis heeft om hun werk goed uit te kunnen voeren.

Geadviseerd is om de kennis aan te bieden in een pakket van e-learning modules die via een online leeromgeving worden aangeboden. Kita heeft de eerste zes modules ontwikkeld. Tegelijkertijd heb ik een aantal medewerkers opgeleid en gecoacht, zodat ze de rest van de modules (zo veel mogelijk) zelf kunnen ontwikkelen. 

Opleidingsadvies
E-learning en blended learning

 

Logo_den-haag

Werken met CVS

De gemeente Den Haag heeft een nieuw managementsysteem ontwikkeld voor de afhandeling van onder andere subsidie aanvragen en WMO aanvragen; het Cliënt Volg Systeem (CVS).

Voor de medewerkers die met CVS moeten werken is een pakket van activiteiten en middelen ontwikkeld, zoals informatiebijeenkomsten, praktijktrainingen, handleidingen en e-learning modules. 

Kita is gevraagd om deze e-learning modules te ontwikkelen. Doel van de modules was dat het hele proces duidelijk in beeld werd gebracht en medewerkers meer diepgaande informatie krijgen bij de stappen die zij moeten uitvoeren.

Door medewerkers aan het begin van de module hun rol te laten kiezen en het proces stapsgewijs te doorlopen zijn overzichtelijk modules met voldoende diepgang ontwikkeld.  

E-learning en blended learning

 

 

Scem

Scem online

Scem ontwikkelt en organiseert (na)scholingsprogramma’s, uiteenlopend van medisch kennisdomein, zorg en welzijn tot mens en recht.

In aanvulling op de seminars en congressen wilde Scem ook online nascholingsproducten, zoals webinars en e-learning modules gaan aanbieden. Maar wat zijn de mogelijkheden en wat komt hier allemaal bij kijken?

Met deze vragen kwam Scem bij Kita. Op basis van de wensen en het beschikbare budget heb ik geadviseerd om, in eerste instantie, een eenvoudig Moodle LMS in te richten en samen met inhoudsdeskundigen e-learning modules te ontwikkelen.

Inmiddels worden meerdere geaccrediteerde bij- en nascholingsmodules op scemonline.nl gevolgd. En het aanbod wordt nog steeds uitgebreid.

Opleidingsadvies
E-learning en blended learning
Moodle LMS

 

Logo_mindef

Zakelijke integriteit voor reservisten

Het Centraal Orgaan Integriteit Defensie (COID) verzorgt onder andere trainingen op het gebied van integriteit. In dit kader kregen ze de vraag of ze voor (cyber)reservisten een e-learning module over zakelijke integriteit bij defensie konden ontwikkelen.

Voorwaarde was dat de module helemaal in Moodle ontwikkeld werd. Het COID heeft Kita gevraagd om hierbij te helpen, gezien de ervaring met het ontwikkelen van e-learning en de kennis van Moodle.

In samenwerking met onderwijskundigen van het COID en Open Defence Academy en inhoudsdeskundigen van het COID heb ik een interactieve module over zakelijke integriteit gemaakt. Door gebruik te maken van verschillende persona’s, die door de module gevolgd kunnen worden, is het gelukt om een aantrekkelijke module te maken die zo goed mogelijk aansluit bij verschillende niveaus en alle krijgsmachtonderdelen. 

E-learning en blended learning

 

Incision

nascholing voor operatie-assistenten en anesthesiemedewerkers

Operatie-assitent en blended learning specialist Cherida Louz hebben jarenlang onder de vlag van ons bedrijf OK Learning bij- en nascholingsproducten voor operatie-assistenten en anesthesiemedewerkers ontwikkeld. Het product bestond uit e-learning modules, een performance support app en microlearning.

In 2021 zijn de producten van OK Learning verkocht aan Incision. Samen gaan we de producten verder ontwikkelen voor ziekenhuizen in zowel Nederland als andere landen.

Dat Incision heeft gekozen voor OK Learning, komt onder andere doordat onze producten interactief en praktijkgericht zijn.

E-learning en blended learning
Performance support

 

Logo Vopak

Global safety modules

Vopak is een wereldwijd opererend tankopslag bedrijf. Veiligheid staat hoog in het vaandel, mede omdat er veel met (zeer) brandbare producten gewerkt wordt.

Om ervoor te zorgen dat alle medewerkers die werkzaam zijn op de terminals van Vopak, waar ook ter wereld, weten hoe en waarom ze veilig kunnen werken wilde Vopak gebruik gaan maken van door het hoofdkantoor ontwikkelde e-learning. In de praktijk was er namelijk een groot verschil tussen hoe medewerkers werden getraind en voorgelicht. 

Omdat Vopak zelf geen ervaring had met de ontwikkeling van e-learning is Kita gevraagd hierbij te helpen. In eerste instantie met het ontwikkelen van een aantal van de modules, maar ook om een medewerker van Vopak op te leiden, zodat zij de ontwikkeling van modules geleidelijk kon overnemen.

Samen met inhoudsdeskundigen heb ik in de auteurstool Composica modules over onder andere fundamentals on safelty, electrical charge, ship loading and unloading en pumps, lines and valves ontwikkeld. 

E-learning en blended learning

Logo CareB4

E-learning infectiepreventie

In samenwerking met Charlotte Michels, zelfstandig deskundige infectiepreventie en eigenaar van CareB4, heb ik een pakket e-learning modules ontwikkeld voor (zorg)medewerkers in zorginstellingen.

Het pakket bestaat uit de volgende modules:

  • Handhygiëne
  • Persoonlijke hygiëne
  • Micro-organismen
  • Handschoenen en andere persoonlijke beschermingsmiddelen
  • Isolatie
  • BRMO
  • Uitbraak influenza
  • Uitbraak noro
  • Uitbraak brmo

 

De modules kunnen door zorginstellingen worden gekocht om hun medewerkers te scholen, maar worden ook gebruikt als onderdeel van opleidingen van CareB4.

Voor meer informatie over deze modules kunt u contact opnemen met CareB4.

E-learning en blended learning

LUMC

Reinigen van apparatuur

Naast door schoonmaakmedewerkers worden in het LUMC ook door andere groepen medewerkers schoonmaakwerkzaamheden uitgevoerd.

Dit is met name het geval bij medische apparatuur. Onder andere verplegend personeel, logistiek medewerkers en schoonmaakmedewerkers maken apparatuur schoon. Om ervoor te zorgen dat iedereen dit op de juiste manier en op het juiste moment doet en van elkaar weet wie wat doet heeft SVS het personeel getraind. 

Ter ondersteuning van deze trainingen is in opdracht van SVS een e-learning module over het reinigen van medische apparatuur door Kita ontwikkeld.

E-learning en blended learning

Logo_rso

Resultaatgericht schoonmaken

De Rijksschoonmaakorganisatie (RSO) is verantwoordelijk voor het schoonmaken van alle objecten van de rijksoverheid.

De RSO maakt resultaatgericht schoon. Dit wil zeggen dat het te behalen resultaat leidend is. De schoonmaakmedewerker voert alleen die werkzaamheden uit die nodig zijn om het gewenste resultaat te behalen.

Dit vraagt van de medewerkers dat ze goed kunnen kijken, inschatten welke werkzaamheden nodig zijn en deze vervolgens goed uitvoeren.

SVS leidt de medewerkers van de RSO op. In de opleiding leren de deelnemers hoe ze moeten schoonmaken. Om het principe van resultaatgericht schoonmaken extra onder de aandacht te brengen heeft Kita in opdracht van SVS een interactieve video ontwikkeld.

In de interactieve video, gemaakt met Hihaho leert de deelnemer een ruimte, bijvoorbeeld een kantoor of toiletruimte, te bekijken en te bepalen welke werkzaamheden moeten worden uitgevoerd. Een expert licht toe wat hij in de betreffende ruimte zou doen.

E-learning en blended learning

Benieuwd wat ik voor uw organisatie kan betekenen?